Atsiradus naujosioms technologijoms, atsiveriant pasauliui, plečiantis rinkoms, tarptautiškumo sąvoka tapo įprasta kalbant apie dinamišką pasaulį. Ne paslaptis, kad būtent verslas yra jautrus bet kokiems pokyčiams, todėl versle tarptautiškumas jau irgi nėra naujovė ar būtinybė – tai tiesiog kasdienybė. Lietuvoje sparčiai kuriasi užsienio šalių įmonės, o lietuvių verslai visada atranda naujų nišų pasaulyje. Įsibėgėjus tarptautiniam verslui įmonės nori kompetentingų, tarptautinį verslą išmanančių ir specialių įgūdžių turinčių darbuotojų, todėl Kauno kolegijoje, reaguojančioje į visuomenės ir darbo rinkos poreikius, jau galima studijuoti Tarptautinio verslo subtilybes.

Kauno kolegijos Verslo vadybos katedros vedėja Gelmina Motiejūnė pasakoja, kuo išskirtinė Tarptautinio verslo studijų programa Kauno kolegijoje ir kokias galimybes ji atveria.

Kodėl šiandien nebeturėtume kalbėti apie verslą kaip vien apie lokalų? Kodėl šiandienis verslas yra siejamas su tarptautiškumu? Kas lėmė tokio verslo pobūdį?

Skaitmeninis pasaulis sukūrė tikrąją globalizaciją, o mažoms ir vidutinėms bendrovėms bei pavieniams verslininkams atvėrė tarptautinės prekybos galimybes. Skaitmeninės technologijos atėmė iš didžiųjų verslo įmonių dar taip neseniai vien joms priklausiusią teisę į globalumą. Šiandien globalia bendrove gali tapti bet kuri smulkaus ir vidutinio verslo įmonė.

Tarptautinę prekybą nedideliems verslams ar pavieniams asmenims palengvina tai, kad atsiskaityti už prekes ar paslaugas galima ir per mokėjimų internete platformą. Bendrovės, kurioms reikia kapitalo, gali užsukti į interneto svetainę, kurioje investuoti į verslą yra pasiryžę milijonai asmenų, susibūrusių iš kone visų šalių.

Kuo Tarptautinio verslo programa išskirtinė?

Programa sukurta ne dalykiniu, bet moduliniu principu – tokiu principu dirba pažangios partnerinės Skandinavijos aukštosios mokyklos. Modulinės studijos leidžia užtikrinti studijų tarptautiškumą, integruoti praktines  ir savarankiško darbo užduotis, lanksčią mokymosi aplinką, sustiprinti studento vaidmenį studijų procese, skatinti jo savarankiškumą. Svarbu paminėti, kad modulinėse studijose įgyvendinami nuolat žiniasklaidoje akcentuojami aspektai: glaudus tarpdisciplininis bendradarbiavimas ir mokslo bei studijų integralumas. Todėl drąsiai galiu pasakyti, kad šios studijos paremtos problemomis grįstu mokymusi, projektine veikla ir tarpdiscipliniškumu.

Kaip privalumą įvardinčiau ir galimybę studijuoti papildomas užsienio kalbas – studentams bus sudaroma galimybė rinktis šiuos laisvai pasirenkamus studijų modulius: „Prancūzų ir ispanų kalba bei kultūra“; „Skandinavų kalba (švedų, danų, suomių, norvegų) ir kultūra“, „Rytų slavų kultūra ir rusų kalba“, „Azijos kultūra ir kinų kalba“, „Vokiečių kalba ir kultūra“.

Kuo Tarptautinio verslo programa gali būti patraukli tiek studentams, tiek darbdaviams? Ar ši studijų programa atliepia rinkos poreikius?

Ji neabejotinai atliepia rinkos poreikius, nes koreguojant programą dalyvavo nemenką tarptautinio verslo patirtį sukaupę tarptautinio verslo įmonių atstovai – UAB „Mantinga“ eksporto skyriaus vadovas Laimutis Kunigėnas, UAB „EOLTAS“ eksporto projektų vadovas bei KPPAR Eksportuotojų klubo narys Tomas Skėrys, tarptautinės rinkodaros strategė, verslo konsultantė Asta Trapulionienė ir kt.

Programos patrauklumą įvardinčiau trimis pagrindiniais aspektais. Pirmiausia, studentai turės atlikti vieno semestro praktiką tarptautinėse verslo įmonėse Lietuvoje arba užsienyje. Antra, suteikiama galimybė vieną semestrą studijuoti užsienio aukštojoje mokykloje arba atlikti praktiką užsienio šalies verslo įmonėje, o studijų modulis „Eksporto ir importo valdymas“ bus studijuojamas anglų k.  Taip pat svarbu tai, kad Kolegijos dėstytojų paskaitas papildo verslo pasaulio atstovai, kurie perteikia pačią naujausią, aktualiausią informaciją bei savo asmeninę patirtį.

Kokias galimybes atveria išskirtos trys specializacijos: E. verslas, Tarptautinis marketingas ir Maisto verslas?

Šiuolaikinio pasaulio nebeįmanoma įsivaizduoti be tinklapių, programėlių ar socialinių tinklų. Galima teigti, kad per internetą šiuo metu galima rasti viską, todėl pravartu tinkamai valdyti verslą  virtualioje erdvėje. Studentai, kurie pasirinks E. verslo specializaciją, išmoks organizuoti ir valdyti elektroninį verslą, t.y. jų studijos bus labiau susijusios su šiuolaikinių IT įrankių panaudojimu ir pritaikymu verslui kurti, plėsti ir vystyti. Tokių specialistų ypač pasigenda darbdaviai. E. versle labai svarbu žinoti teisinį šio verslo reglamentavimą, todėl studentai studijuos ir e. verslo teisinę aplinką.

Kūrybingiems, komunikabiliems ir organizuotiems žmonėms geras pasirinkimas – Tarptautinio marketingo specializacija. Užsienio rinkose pasisekimą garantuoja ne tik aukšta prekių ar paslaugų kokybė, greitas ir pigus aptarnavimas, bet ir veiksmingas marketingas. Studijuodami šios specializacijos dalykus studentai gaus atsakymus į klausimus, kaip surasti palankiausią užsienio rinką, teisingai parinkti įėjimo į ją formą ir laiką, panaudoti visus savo konkurencinius pranašumus, kaip operatyviai reaguoti į besikeičiančias prekybos sąlygas ir t. t.

Negalėjome nepasiūlyti studentams specializacijos, kuri atvertų galimybes dirbti maisto gamybos, perdirbimo ir prekybos įmonėse, organizuoti maisto produktų gamybą ir marketingo veiklą, kontroliuoti maisto pramonės įmonės veiklą, kurti ir plėtoti maisto verslą. Lietuvoje turime ne vieną labai sėkmingą tarptautinio maisto verslo pavyzdį: UAB „Mantinga“, kuri savo produkciją eksportuoja į 35 pasaulio šalis,  įvairios sveiko maisto parduotuvės, prekiaujančios visoje Europoje, alaus daryklos ir t. t. Tai labai populiarėjanti, nuolat tobulėjanti verslo sritis.

Kokie lūkesčiai keliami tarptautinio verslo specialistams? Kokie pagrindiniai darbdavių poreikiai?

Pageidavimas paprastas – jie nori įdarbinti specialistą, kuris sugeba sprendimus paversti veiksmais, o tie veiksmai atneša pelną. Darbdaviai nori, kad specialistas turėtų ne tik teorinių, bet ir praktinių įgūdžių. Jie labai akcentuoja ir asmenines savybes: atsakingumą, komunikabilumą, kūrybiškumą, iniciatyvumą, sąžiningumą, savarankiškumą, organizuotumą, analitinį mąstymą, gebėjimą valdyti stresą.

Dažnai verslo atstovai pabrėžia iš jaunų specialistų pasigendantys komercinio požiūrio, praktinio suvokimo, orientacijos į ateitį ir lojalumo. Taip pat akcentuoja, kad tarptautiniame versle itin svarbus užsienio kalbų mokėjimas, žinios apie pridėtinės vertės kūrimą, tarpkultūrinės komunikacijos išmanymas, įtraukiant emocinio intelekto, lyderystės, streso valdymo pagrindus.

Kokio charakterio žmogui tinka tarptautinio verslo specialisto darbas? Kam rekomenduotumėte pasirinkti šią specialybę ir kur galima dirbti baigus Tarptautinio verslo studijas?

Šią studijų programą turėtų rinktis atkaklūs, orientuoti į rezultatą, mokantys bendrauti ir mėgstantys dirbti komandoje, atsakingi, pasitikintys savimi, nebijantys iššūkių ir rizikos, kūrybingi žmonės, kurie tiesiog nepripažįsta tokių žodžių, kaip „negaliu“ ar „neįmanoma“.

Kauno kolegijoje baigę Tarptautinio verslo studijas absolventai galės dirbti tarptautinių verslo įmonių eksporto, tiekimo, tarptautinio marketingo ar reklamos, produktų vystymo, kokybės, e. komercijos, verslo vystymo / plėtros, projektų valdymo padaliniuose ir, be abejo, įgyvendinti savo verslo idėjas.