UniClaD – Kauno kolegijos koordinuojamas „Erasmus+“ programos gebėjimų stiprinimo projektas, išsiskiriantis veiklų gausa bei vienijantis siekti bendrų tikslų daugiau kaip 20 partnerių iš Europos ir Rytų partnerystės šalių. Projekto vertė siekia beveik 1 milijoną eurų.
Rugsėjo 30 – spalio 4 dienomis Baku, Azerbaidžane vykusius baigiamuosius projekto „Universitetų potencialo panaudojimas, kuriant inovatyvius ir darnaus vystymosi principais paremtus klasterius“ (angl. “Enhancing Capacity Of Universities To Initiate And To Participate In Clusters Development On Innovation And Sustainability Principles”) (UniClaD) (Nr. 609944-EPP-1-2019-1-LT-EPPKA2-CBHE-JP) renginius vainikavo dvi dienas trukusi konferencija. Šis projekto veiklų rezultatų sklaidos renginys subūrė ne tik konsorciumo partnerius iš Ispanijos, Italijos, Austrijos, Lenkijos, Lietuvos, Vengrijos, Moldovos, Ukrainos, Azerbaidžano, bet ir skirtingų šalių „Erasmus+“ agentūrų, nacionalinių inovacijų centrų bei mokslo ir tyrimų centrų vadovus, žemės ūkio ir agroverslų sektoriaus atstovus, aukštųjų mokyklų bendruomenes bei kitas projekto suinteresuotąsias šalis.
Baigiamojoje konferencijoje didžiausias dėmesys buvo skiriamas ne tik projekto rezultatams, bet ir projekto metu kilusiems iššūkiams ir jų sprendimo būdams. Per beveik ketverių metų laikotarpį netrūko iššūkių, tokių kaip COVID-19 pandemija, iš konsorciumo pasitraukęs partneris, 23 partneriai iš 9 šalių su skirtingais darbo stiliais bei kultūriniais skirtumais, besikeičiantys projekto vadovai, 7 kartus pasikeitęs Europos Komisijos specialistas, atsakingas už projekto priežiūrą, karas Ukrainoje, smarkiai apribojęs mobilumą projekte 9 partneriams iš Ukrainos bei apsunkinęs tolesnį projekto įgyvendinimą, sustabdytas, o vėliau pratęstas projekto laikotarpis ir kt.
Nepaisant visų kliūčių, projekto partneriai džiaugiasi įgyvendintais projekto tikslais ir pasiektais kokybiškais rezultatais. Pagrindinis projekto tikslas – remiantis ES partnerių patirtimi, inovacijomis ir darnaus vystymosi principais, stiprinti Azerbaidžano, Moldovos ir Ukrainos aukštųjų mokyklų potencialo panaudojimą, kuriant ir sėkmingai plėtojant agrarinės pramonės klasterius. Per visą projekto laikotarpį Azerbaidžane, Ukrainoje ir Moldovoje įkurti 9 atviri ekspertizės centrai, veikiantys pienininkystės, IT, žuvininkystės, žemės ūkio, maisto perdirbimo, žaliojo turizmo srityse. Įkurti ekspertizės centrai veikia tyriminių bazių pagrindu siekiant plėtoti tyrimus bei užsakomąją veiklą tarp universitetų bei verslo įmonių. Ilgalaikėje perspektyvoje tikimasi, kad šie ekspertizės centrai plėsis ir regionuose sukurs visą klasterių ekosistemą.
Taip pat projekto metu įgyvendinti ir kiti tikslai: parengta teisinė bazė klasterių kūrimuisi Ukrainoje, Moldovoje bei Azerbaidžane, įgyvendinti 9 partnerių „study tours“, kurių metu ES šalių partneriai daugiau nei su 90 dėstytojų ir verslo įmonių atstovų iš Ukrainos, Moldovos bei Azerbaidžano dalinosi gerąja patirtimi kuriant klasterius žemės ūkio ir maisto perdirbimo sektoriuose. Daugiau nei 60 studentų iš Rytų partnerystės šalių turėjo galimybę mėnesio stažuotei ES šalyse, kur konsultavosi su vietiniais dėstytojais bei atliko taikomuosius tyrimus magistro ir doktorantūros baigiamiesiems darbams. Projekto įgyvendinimo laikotarpiu išleisti du mokomieji vadovai „Praktinis klasterių vadovas“ ir „Inovacijų valdymas“, parengti ir publikuoti moksliniai straipsniai agroverslų ir inovacijų srityse.
Projekto svarbą regionui pabrėžia Parviz Bagirov, Azerbaidžano „Erasmus+“ Nacionalinės agentūros vadovas. Jo teigimu, konkurencija „Erasmus+“ gebėjimų stiprinimo projektams kasmet yra labai didelė, finansuojamas tik maždaug kas dešimtas projektas. UniClaD buvo vienintelis „Erasmus+“ gebėjimų stiprinimo projektas 2019 metais finansuotas projektas žemės ūkio plėtros srityje, o jo veikla ir rezultatai kuria aukštą pridėtinę vertę ne tik visai šaliai, bet ir Rytų partnerystės regionui.
Pasiektais rezultatais džiaugiasi ir UniClaD projekto koordinatorė Vytautė Giedraitienė: „UniClaD projektas Europos Komisijos buvo įvertintas kaip finansuotinas, tačiau aukštos rizikos dėl itin didelio partnerių bei veiklų skaičiaus. Todėl džiugu, kad nepaisant visų rizikų bei projekto metu kilusių iššūkių pavyko rasti sprendimus, padėjusius įveikti kilusias kliūtis, pasiekti ir net kai kuriais atžvilgiais viršyti pagrindinius veiklos rodiklius (angl. KPIs). To nebūtų pavykę įgyvendinti be iniciatyvių ir bendruomeniškų partnerių, kurie visą projekto įgyvendinimo laikotarpį siekė ne ieškoti pasiteisinimų, o sprendimų. Dėl to UniClaD dar net nesibaigus oficialiam įgyvendinimo laikotarpiui jau yra laikomas gerosios patirties pavyzdžiu įgyvendinant gebėjimų stiprinimo projektus.“
Svarbu paminėti, kad projektas buvo ne tik sėkmingai įgyvendintas, bet atnešė ir papildomų, su projektu nesusijusių naudų. Anaras Haciyev iš Azerbaidžano Technikos universiteto džiaugiasi, kad projektas padėjo kilti karjeros laiptais: „Kai prisijungiau prie UniClaD, dirbau vyresniuoju dėstytoju, tačiau dabar, pasinaudojęs šio projekto metu įgyta patirtimi, esu savo fakulteto prodekanas tarptautiniams reikalams. Patobulinau savo anglų kalbos įgūdžius ir dabar dėstau techninę anglų kalbą studentams. Taip pat dalindamasis patirtimi, įgyta projekto metu, padedu studentams pasiruošti išvykti pagal „Erasmus+“ studentų mobilumo programą.“
Tarptautinis gebėjimų stiprinimo projektas UniClaD partneriams atvėrė galimybes ne tik įgyvendinti konkrečius projekto tikslus, įsigyti reikiamą mokslinę įrangą, bet ir užmegzti tvarias partnerystes tarp institucijų, plėtoti mokslinę-tiriamąją veiklą, tarptautinius dėstytojų ir studentų mainus, rengti naujus projektus, sprendžiant šiandienos pasaulio iššūkius.
Daugiau informacijos apie projektą: www.uniclad.net