Vedini tikslo lavinti jaunuolių verslumo įgūdžius, kūrybinį mąstymą bei gebėjimus, jau antrą vasarą iš eilės Kauno kolegijos Verslo fakulteto Verslo centras organizavo veiklas ateities kūrėjams – jaunimui. Birželio 20 – liepos 1 d. vyko verslumo dirbtuvės „Startup Here“, kurių metu 14–17 m. moksleiviai kūrė startuolių idėjas, sprendžiančias Lietuvos jaunimo problemas.

Verslumo skatinimas jau ankstyvajame amžiuje

Verslumas neretai klaidingai siejamas tik su tokia veikla kaip organizacijos kūrimas, tačiau ši sąvoka yra kur kas platesnė. Sėkmingam verslios asmenybės ir jos kuriamų idėjų vystymuisi, reikalingas kūrybiškumas, kaip įvairių sričių inovacijų variklis. Didžiausią įtaką šio proceso kitimui daro švietimas bei mokymas. Tad verslo dirbtuvės „Startup Here“ organizuotos, siekiant išlaisvinti jaunų žmonių kūrybinį mąstymą bei suteikti žinių, jas gilinant praktinėmis veiklomis, paremtomis verslo logika.

„Siekiant, kad Lietuvoje būtų daugiau sėkmingų verslų, ypatingai – inovatyvių, globalių verslų, svarbu verslumą, finansinį raštingumą ugdyti kuo ankstyvesniame amžiuje. Svarbu, kad jaunimas įgautų tam reikalingų kompetencijų ir, žinodami, kas laukia verslo kūrimo kelyje, drąsiai įgyvendintų savo idėjas, sugebėtų įvertinti jų potencialą, pristatyti idėjas ar verslus potencialiems partneriams, investuotojams ir kt.“, – įsitikinusi iniciatyvos partnerių „Startup Lithuania“ vadovė Roberta Rudokienė.

Nugalėjo idėja, nešanti kultūros sklaidos svarbos žinutę

Verslo dirbtuvių metu jaunuoliai klausėsi seminarų sesijos, susitiko su sėkmingų startuolių atstovais, komandose generavo inovatyvaus verslo idėjas, kurių 10 varžėsi dėl finalinės vietos.

Paskutiniąją dirbtuvių dieną, liepos 1-ąją, komisijai buvo pristatyta 10 sukurtų startuolių idėjų. Pirmąją vietą užėmė idėja „culture pot“, nešanti kultūros sklaidos svarbos žinutę. „Esame susidūrę su tokia situacija, kada nežinome, kokį filmą žiūrėti ar kokią knygą skaityti, ieškant randame rekomendacijų, kurios galbūt nelabai atitinka mūsų skonį. Iš tiesų su šia problema susiduria labai daug žmonių, trūksta rekomendacijų kultūros srityje“, – pristatydami startuolio idėją, akcentavo komanda.

Jaunieji kūrėjai siūlė sukurti internetinę svetainę, kurioje vartotojai galėtų pasirinkti iš trijų identifikavimo būdų – pažymėti save kaip kultūros mėgėją, menininką ar organizaciją / darbdavį, ieškantį menininkų. Pasirinkus personalizuotą planą, platforma suteikia galimybę gauti individualias rekomendacijas.

„Mane sužavėjo „vizualioji“ (rinkodarinė) šios idėjos pusė: šarmingas pavadinimas, sukurtas puikus logotipas, „vežantis“ šūkis ir pan. Tiek nugalėtojams, tiek kitiems verslo dirbtuvių dalyviams bei žmonėms, turintiems verslo idėjų, norėčiau akcentuoti tai, kad  jie galvotų apie tvarius verslus – ne tik kaip įgyvendinti idėją, bet kaip iš jos uždirbti, augti ir plėstis į kitas rinkas. Noriu paskatinti kurti inovatyvius, globalius verslus (startuolius)“, – po renginio akcentavo vertinimo komisijos narė, „Startup Lithuania“ vadovė R. Rudokienė.

Prizines vietas, uždarant dviejų savaičių trukmės renginį, pelnė „WorkedIn“ komanda, atkreipusi dėmesį į jaunimo darbo bei savanorystės skatinimo galimybes technologijų pagalba ir komanda „Freetid“, kuri siūlė laisvalaikio planavimo inovacijas.

Idėjos, kurių verta įsiklausyti jau egzistuojantiems startuoliams

Paklausus vienos iš komandos dalyvių, kokios priežastys paskatino vasarą praleisti intensyviose idėjų dirbtuvėse, „culture pot“ komandos lyderė, moksleivė Mija Griniūtė pasakoja, jog ją labiausiai sudomino verslo tema. „Pamaniau, kad verslo dirbtuvės yra puiki programa, atrasti žmonių, kurie, galbūt, norėtų sukurti startuolį kartu ir padėti kitiems žmonėms išspręsti problemas“, – atskleidžia ji.

Seminarų sesijoje mokslinę bei praktinę patirtį perteikusi koučingo specialistė, Kauno kolegijos Verslo fakulteto lektorė Danguolė Kraskauskienė sako visuomet labai besidžiaugianti sutikdama pilną idėjų jaunimą, kuris nepabūgsta išbandyti panašių programų.  „Jie yra pilni idėjų, puikiai žino savo sritį, jie puikiai žino, ko jiems reikia. Kas yra nuostabu ir tenka matyti metai iš metų – tai yra žmonės, kurie integruoja skaitmenines technologijas ir idėjas į savo gyvenimą ir apjungia gyvą kontaktą su skaitmeniniu kontaktu. Kartais tokiais būdais, kurių mes, – suagusieji, – net nesugalvotume“, – su nuostaba pasakoja D. Kraskauskienė.

Paklausus, ar moksleivių idėjos galėtų būti realizuojamos, „Startup Lithuania“ vadovė Roberta Rudokienė išreiškia norinti, kad jaunimas drąsiai savo idėjas įgyvendintų patys ir paverstų jas sėkmingai veikiančiais verslais. „Tikiu, kad atskirais atvejais jų idėjos gali pasitarnauti ir kitiems startuoliams – galbūt padėti atrasti naują verslo nišą ar pakoreguoti savo produktą, paslaugą“, – akcentuoja ji.

Iniciatyvos koordinatorė, Verslo centro vadovė Ramunė Bagočiūnaitė sako dar kartą įsitikinusi, jog mūsų ateitis,– januoliai,– mūsų nenuvils. „Jie imlūs, kai mes įdomiai jiems pasakojame, įsitraukia – kai parodome, koks tikslas. Labiausiai nustebino tai, kad jaunimas ne tik nebijo garsiai kalbėti apie problemas, su kuriomis susiduria, bet ir nori ieškoti būdų joms spręsti, o tam pasitarnauti gali verslo pasaulis. Tad tęsime darbus jaunimo verslumo ugdyme ir jau pradedame ruoštis kitai vasarai!“,  – entuziazmu po dviejų savaičių trukmės renginio trykšta projekto iniciatorė.

Vasaros verslo dirbtuves „Startup Here“ organizuotos pagal „Iniciatyvos Kaunui“ programą. Iniciatyvos organizatoriai – Kauno kolegijos Verslo fakulteto Verslo centras. Projektą finansavo Kauno miesto savivaldybė. Iniciatyvos partneriai – „Startup Lithuania“ (VšĮ „Inovacijų agentūra“).