Kauno kolegijos Verslo fakulteto Verslo centras pakvietė studentus į atvirą paskaitą su Gediminu Kvietkausku, kuris yra vienos didžiausių žemės ūkio technikos įmonių Lietuvoje „East West Agro“ (EWA) generalinis direktorius ir vienas iš steigėjų. Paskaitos metu verslininkas dalijosi apie nežinojimo jėgą jauname versle bei kodėl klaidos jo verslo kelionėje buvo geriausiu mokytoju.

Pasak G. Kvietkausko, pasaulis keičiasi, o kartu su juo keičiasi ir agro verslas, kuris šiuo metu yra sparčiai modernėjanti sritis – joje diegiamos novatoriškos technologijos, taikomi skaitmenizuoti bei automatizuoti veiklos sprendimai. Nors 10 metų atgal buvo populiaru galvoti, jog ūkininkas atlieka svarbų vaidmenį aprūpinant visuomenę žemės teikiamomis gėrybėmis, verslininko teigimu, iš tiesų ūkininkas kuria verslą. Be to, šių dienų ūkininkas yra visuma įvairiausių specialybių: finansininkas, inžinierius, vadybininkas, investuotojas ar netgi biržų žaidėjas.

Verslas nuo gimimo iki suaugystės

Įmonė „EWA“ 2006 m. įsteigta dviejų draugų. Sėkminga eksporto veikla užsienyje padėjo sukaupti kapitalą ir užmegzti glaudžius bendradarbiavimo ryšius su veiklos partneriais visoje Europoje. Įgavus daugiau patirties, atsirado ryžto imtis naujo veiklos etapo – specializuotos žemės ūkio technikos prekybos, priežiūros bei serviso paslaugų Lietuvoje teikimo. Tačiau, įėjimo į rinką situacija nebuvo pavydėtina: rinkoje jau veikė stiprios įmonės su pasauliniais prekių ženklais. Bendrovė pradėjo nuo prekybos kombainais – sudėtingiausios technikos, kurią prie produktų krepšelio prekių ženklų atstovai prijungia tik įgudę veikti traktorių ir paprastesnių žemės darbo įrankių rinkoje.

„EWA“ istorijoje nemažai nestandartinių sprendimų, išeinančių už vadovėlinių žemės ūkio technikos segmento įmonės standartų. Viena iš situacijų – AB „Kauno Grūdai“ įsigijo 51% „EWA“ akcijų paketo. Verslo vadovėliai moko, jog daugiau nei pusės akcijų pardavimas kitai bendrovei gali reikšti tiesioginės kontrolės praradimą. To nežinodami, jauni verslininkai padarė reikšmingą strateginį sprendimą, kuris galėjo baigtis neigiamomis pasekmėmis, tačiau 2015 m. įmonei pavyko išpirkti 51% savo akcijų paketo. Dar vienas neeilinis įvykis – 2015 m. bendrovė sėkmingai pritraukė rizikos kapitalo fondo „Practica Venture Capital“ (finansuojančio inovacijomis paremtus verslus) 1,5 mln. eurų finansavimą – subordinuotą paskolą, kuri sustiprino įmonės kapitalą. Visos šios verslo galimybės prisidėjo prie įmonės pozicijų rinkoje sustiprėjimo, finansinių rodiklių augimo. 2017 m. įsitvirtino rinkos lyderių trejetuke ir dar tais pačiais metais žengė į akcijų biržą, kas taip pat tuo metu atrodė neįtikėtina. 2019 m. žemės ūkio technikos pardavėjų rinką netikėtai įtraukė juodoji krizės skylė. „EWA“ vėl pasielgė nestandartiškai ir vėl laimėjo. Bendrovės vadovas pripažįsta, kad niekada nebijojo klaidų ir nevengė rizikingų sprendimų: drąsiai leisdavosi į avantiūrą, tikėdamas, kad tai padės auginti įmonę. Jei sprendimas nepasiteisindavo – įsidėmėdavo jo pamokas ir judėdavo tolyn.

Rinkodara, rinkodara, rinkodara

Jauni verslininkai pramynė naują taką agro verslo komunikacijoje – pirmieji Lietuvoje sukūrė internetinę svetainę bei paskyras socialiniuose tinkluose, kurios tuo metu dar nebuvo įprastas marketingo sprendimas. Šiai dienai įmonės „Tik Tok“ socialiniame tinkle apie 59,6 tūkst. patiktukų ir daugiau nei 2,7 mln. peržiūrų. „EWA“ parodė, kad būti žinomam svarbu ne tik gamintojui, bet ir pardavėjui: 2015 m. pasaulinė žemės ūkio technikos gigantė „Massey Fergusson“ bendrovei patikėjo produkcijos atstovo teises Lietuvoje ir netgi sutiko su nemenkomis išlygomis frančizės reikalavimuose – „EWA“ vardas tuo metu Lietuvoje jau turėjo didesnį svorį, nei tarptautinės kompanijos. G. Kvietkauskas teigia, jog buvo daug investuota (laiko ir finansinių išteklių) į marketingo sprendimus tam, jog didinti įmonės žinomumą įvairiausiais būdais: Kauno rajone gimusi eglutė iš traktorių (didžiausia Kalėdų eglutė), pasiektas Lietuvos rekordas – didžiausias įmonės logotipas, išpjautas javų lauke, neeilinis, grandiozinis traktorių renginys Žalgirio arenoje – tai tik keli pavyzdžiai, kokiais būdais įmonė komunikuoja.

Anot Gedimino Kvietkausko, „Taisyklių nėra, koks karjeros kelias gali būti. Nežinojimas didžiausias jauno asmens privalumas“.