
Džiaugiamės Kauno kolegijos Menų ir ugdymo fakulteto Menų akademijos docento, dizainerio dr. Kęstučio Lekecko pasiekimais. Lietuvos dizaineris pelnė aukso apdovanojimą prestižiniame apdovanojimų renginyje „International Design Awards“ (IDA), kuris šiemet vyko Norvegijoje ir subūrė kūrėjus iš daugiau nei 30 pasaulio šalių. Kolekcija „Time Traveler“ išskirta už originalų požiūrį į tvarią madą, asmeninį identitetą ir stilistinę įvairovę.
K. Lekecko sukurta tvaraus kostiumo idėja jau buvo įvertinta ir 2021 m. „A‘ Design Award & Competition“ konkurse, o 2022 m. mados namams „leKeckas“ suteiktas „Designer Clothing Retailer of the Year“ titulas „The Baltics Prestige Awards“ apdovanojimuose. Tais pačiais metais Lietuvos Respublikos Kultūros ministerija dizaineriui suteikė meno kūrėjo statusą.
Apie kūrybą, vertybes ir darbą su studentais – šiame pokalbyje.
Jūs esate tvarios mados dizaino vizionierius ir jau pelnėte ne vieną svarbų apdovanojimą už savo kolekcijas. Ką Jums reiškia šis IDA aukso apdovanojimas?
Tai malonus įvertinimas, dar kartą patvirtinantis pasirinkto kūrybinio kelio tikslingumą. Tai suteikia pasitikėjimo savo jėgomis ir tikėjimo tuo, ką darau. Vis dėlto įvertinimų nesureikšminu – svarbiausia, kad dirbu tai, ką mėgstu.
Kolekcijos „Time Traveler“ tema itin išskirtinė. Kaip gimė jos idėja?
Mano kūrybos kryptis nuolat susijusi su lėtosios mados, tvarumo ir asmenybės identiteto temomis. Pradinė šios kolekcijos idėja buvo kitokia, bet pradėjus fotografuoti konkrečiame kontekste – tarp senovinių automobilių ir meistrų dirbtuvių – gimė kelionės laiku idėja. Kontrastas tarp senųjų objektų ir modernaus įvaizdžio tapo kolekcijos ašimi. Kiekviena lokacija tapo atskira „laiko stotele“. Taip siekiau atskleisti tvaraus kostiumo viziją – madą, kuri nepriklauso nuo laiko.
Mados industrijoje esame įpratę matyti jaunus modelius, tačiau jūsų kolekcija laužo stereotipus. Kodėl pasirinkote naudoti perdirbtas medžiagas ir vyresnio amžiaus modelį?
Toks pasirinkimas – sąmoninga žinutė. Naudojau likučius ir atliekas iš tarplekalinių medžiagų – tai tvari praktika, skatinanti naujos estetikos supratimą. Vyresnio modelio pasirinkimas – dar viena žinutė: mada neturi amžiaus ribų. Esu įsitikinęs, kad kiekvienas gyvenimo tarpsnis gali būti stilingas ir kūrybiškai išreikštas.
Jūs dažnai kalbate apie dizainą kaip socialinį veiksmą. Kaip mada gali keisti visuomenę?
Mada yra visuomenės atspindys. Dizaineriai tam tikra prasme formuoja kultūrinį ir socialinį lauką. Labai svarbu parodyti, kad nėra vienos taisyklės – kiekvienas gali atrasti sau tinkamą stilistinę kryptį. Neegzistuoja rėmai ar apribojimai – kiekvienas laisvas rinktis, kas jį geriausiai atspindi.
Visuomenėje vis labiau atsigręžiama į tvarumo svarbą. Kaip, Jūsų manymu, keičiasi požiūris į tvarią madą Lietuvoje ir Europoje?
Sąmoningumas didėja. Vis daugiau žmonių renkasi atsakingai, bet, žinoma, egzistuoja ir praktiniai aspektai – kaina, prieinamumas, terminai. Tai kartais tampa didesniu prioritetu nei vertybės.
Kūrybos srityje svarbu ne tik žinios, bet ir gebėjimas ieškoti savo unikalaus kelio. Ką siekiate perduoti studentams Menų akademijoje?
Daug dalykų – nuo mados istorijos iki kūrybinių idėjų vystymo. Manau, svarbiausia – būti atviru, daug bandyti ir nebijoti eksperimentuoti. Tik taip gali išgryninti savo, kaip kūrėjo, braižą.
Kaip manote, kokias savybes turėtų ugdytis jaunasis dizaineris, norėdamas būti matomas pasaulyje?
Jis turi būti smalsus, kūrybingas, bet kartu žinoti savo šaknis – domėtis tradicijomis, kultūra, paveldu. Labai svarbu suformuoti individualų braižą.
Skaitmeniniame amžiuje, kai kūrėjų daugiau nei bet kada, kūryba reikalauja drąsos būti kitokiu. Ką Jums reiškia būti kūrėju šiandien?
Tai gebėjimas atsirinkti, ką nori pasakyti. Kūryba – tai atsakingas veiksmas: ką rodai, kam skiri dėmesį, kokias vertybes formuoji.
Koks būtų Jūsų palinkėjimas kūrybinį kelią pradedantiems studentams?
Domėtis, ieškoti, eksperimentuoti.
Kviečiame gyvai susipažinti su kolekcija „Time Traveler“ birželio 2–7 d. „leKecko“ mados namuose Kaune, dizaino savaitės metu. Lankytojai laukiami ne tik apžiūrėti darbų, bet ir pabendrauti su autoriumi, pasimatuoti „auksinę“ kolekciją bei diskutuoti apie tvarumą ir dizaino ateitį.
K. Lekecko asmeninio archyvo ir Miglės Golubickaitės nuotr.