Personalinėje parodoje „Inspiracijos“, kurioje eksponuojamas daugiau nei ketverius metus kuriamas fotografijos ciklas, menininkė, parodų kuratorė, Kauno kolegijos Menų ir ugdymo fakulteto Menų akademijos lektorė Birutė Šležienė, išreiškia tai, kas jai artima. „Moters vidinį pasaulį, įvairius jos gyvenimo tarpsnius, jos veide atsispindintį tekantį laiką. Šios moterų portretų parodos inspiracija yra Renesanso dailininkų darbai, kuriuose žmogus vaizduojamas su pagarba, santūrumu, išryškinant jo vidinę šviesą. Žvelgdama į dailininkų – Petrus Christus, Rogier van der Weyden, Johannes Vermeer – darbus, kūriau jų interpretacijas. Man buvo svarbu fotografijoms atrinkti menininkų paveiksluose vaizduojamus personažus atitinkančias asmenybes, atkurti vilkimus drabužius, to laikotarpio aplinką, sukurti paslaptingą, ramią atmosferą, per kūrinius tarsi nutiesiant kelią iš dabarties į praeitį “, – pasakoja kūrėja.
B. Šležienę įkvepiančių dailininkų darbuose moterys vaizduotos vilkinčios elegantiškus drabužius, su simboliniais daiktais, pavyzdžiui, knygomis, muzikiniais instrumentais, namų apyvokos reikmenimis, akcentuotas moters grožis, atspindėtos jos dorybės. Menininkė fotografijose nenutolsta nuo šių standartų – jos portretuose moterys elegantiškos, arsitokratiškos, vilkinčios nuostabias sukneles, pūstomis rankovėmis, raukiniais ir nėriniais, dėvinčios išskirtinius galvos apdangalus, prisidengusios perregimomis tiulio skraistėmis ar apsigobusios sunkiais apsiaustais. Tačiau darbuose B. Šležienei svarbiausia įtaigiai pavaizduoti psichologinį moters portretą, dvasinę būseną, turtingą jausmų pasaulį. Tai perteikti padeda portretuojamųjų laikysena, gestai, pozos. Svarbus yra moters žvilgsnis: kartais – nudelbtas žemyn, lyg susidrovėjus, kartais – nukreiptas į erdvę, bandant įžvelgti tolimiausius horizontus, kartais – švelniai žiūrintis į prie krūtinės glaudžiamą kūdikį. Kiekvienos portretuojamosios žvilgsnyje skleidžiasi individuali jos, kaip moters, mamos, dukros, sesers, draugės istorija. Nors B. Šležienė, kurdama portretus rėmėsi vyrų dailininkų kūriniais, tačiau dalyje jos fotografijų moterys vaizduojamos atliekančios tam tikrą veiksmą: skaitančios, bendraujančios tarpusavyje, prie savęs glaudžiančios vaikus. Ši, iš pirmo žvilgsnio, smulkmena – labai svarbi, kadangi Renesanso laikotarpiu kūrusios moterys, kitaip nei jų kolegos vyrai, kūrę labiau statiškas kompozicijas, savo portretuose asmenis vaizdavo emocionalius, atliekančius veiksmą. Renesanso menininkėms buvo svarbu vaizduoti žmones gyvus, jausmingus.
Svarbu pažymėti, jog portretuojamų moterų drabužius menininkė siuva savo rankomis, apgalvodama smulkiausias detales. Su tokiu pat atsidavimu B. Šležienė ieško fotosesijoms tinkamo rekvizito, parenka vietas. O nufotografavusi kadrą – jį retušuoja, siekdama Renesanso laikotarpio tapybos kūrinių estetikos.
Subtilios B. Šležienės fotografijos įkvepia šiuolaikinę moterį pažvelgti į save su didesniu pasitikėjimu ir pagarba savo autentiškumui.
Paroda veikia: 2025 09 03 -10 31
Parodos vieta: Vinco Kudirkos viešosios bibliotekos Aleksoto padalinys (Veiverių g. 43, Kaunas)