Kauno kolegijos Menų akademijos Stiklo, keramikos, odos, tekstilės meno studijų programos koordinatorė, stiklo menininkė Sigita Grabliauskaitė dalyvauja tarptautinėje tipografikos bienalėje „Keliaujančios raidės“, kuri iki sausio 18 d. eksponuojama Vilniaus dailės akademijos ekspozicijų salėse „Titanikas“ (Maironio g. 3, Vilnius). Šių metų bienalės tema – uroboras*, amžino atsinaujinimo ir atgimimo simbolis.
Grafinių simbolių, raidžių, rašto kaitą bei tipografikos raidą bienalėje dalyvaujantys autoriai perteikė, interpretavo šiuolaikinėmis tipografinėmis ar tipografikai giminingomis priemonėmis tradicinėse ar naujosiose medijose, o konteksto analizei pasitelkė ciklinių civilizacijų teoriją, aprašytą vokiečių mokslininko Oskaro Spenglerio, kuris savo veikale apie ciklines civilizacijas teigė, jog jos gyvuoja cikliškai – gimsta, bręsta ir užgęsta. Kiekvienam gyvavimo etapui būdingi tam tikri „dvasios“, meno ir politikos bruožai. Svarbu pabrėžti, kad O. Spengleris kultūrą ir civilizaciją traktavo kaip du skirtingus reiškinius ar fazes. Pirmoji – apibūdina ankstyvąjį, gyvybingąjį civilizacijos etapą, kada dar stiprus intuityvumas, simboliškumas ir dominuoja „dvasia“. Antroji – apibrėžia kūrybiškai išsisėmusį, standartizuotą, technokratišką visuomenės darinį, kurį O. Spengleris sieja su žlugimo pradžia.
S. Grabliauskaitė bienalėje eksponuoja kūrinį „Karališkos lelijos su paslėptomis raidėmis“. Kūrinio kompozicijos ašis – karališkųjų lelijų simbolis. Tai ženklas, kuriuo menininkė išreiškia nostalgiją, pagarbą periodinei spaudai, kurią keičia naujienų portalai, gebantys perduoti milžiniškus informacijos srautus ir pritraukti didelius skaitytojų srautus, tačiau kupini abejotino turinio.
Raidės, raštas, tipografika, amžių bėgyje patyrę daugybę transformacijų, bet niekada nepakeitę savo funkcijos, visada buvo ir yra universalūs informacijos nešėjai. Be rašto nei istorija, nei civilizacija nebūtų įmanomos tokia forma, kokią mes žinome.
Šiais metais bienalėje „Keliaujančios raidės“ dalyvauja dizaineriai bei dailininkai iš Kinijos, Mongolijos, Prancūzijos, Suomijos, Nyderlandų ir Lietuvos.
Daugiau apie bienalę – LRT plius laidoje „Kultūros diena“ (nuo 13 min.).
* Iš Simbolių žodyno: Uroboras – gyvatė, kandanti sau į uodegą; begalybės, amžino grįžimo simbolis.
Parengta pagal kuratorės, VDA prof. Aušros Lisauskienės tekstą