Vasario 9 d. nuotoliniu būdu Verslo centre svečiavosi verslininkė, lyderystės bei augimo konsultantė Dangerūta Valentė-Durrett, kuri dalijosi patarimais, ko reikia, norint sėkmingai susikurti savo svajonių darbo vietą. Pasak ekspertės, per pirmuosius 18 verslo steigimo mėnesių užsidaro apie 85 proc. naujų bendrovių. Įmonės dažniausiai žlunga dėl pačių verslininkų kaltės. Tad kokias 10  klaidų pradedantys verslininkai daro dažniausiai ir kaip jų išvengti?

Pradžių pradžia – vizija ir autentiškumas

Pasak verslo konsultantės,  viena pagrindinių klaidų verslo pradžioje – neturėjimas vizijos. „Tai ne tik kryptis, filosofija, o kad žinotumėt konkrečiai, kodėl ir ką jūs darote“, – paaiškina ji. Žinojimas pačiam sau, dėl kokios priežasties pradėjote verslą ir kuo išsiskiriate iš konkurentų, mažina stresą, trumpina procesus, pritraukia teisingus žmones į jūsų verslą.  „Pavyzdžiui, mano klientė buhalterė apskaitą atlieka ne tik, kad viską suskaičiuotų ar palengvintų verslininkų darbą… Jos tikslas – kad verslininkai nepermokėtų mokesčių ten, kur nereikia. Tai elementarios buhalterinės apskaitos paslaugos, bet ji siekia edukuoti žmones. Tad kiekvienas iš jūsų, pradedančiųjų verslą, pagalvokite, kuo išsiskirsite“, – pataria D. Valentė-Durrett.

Apžvelgdama verslo steigimo pamatus, ekspertė išskiria autentiškumą, pabrėždama  kad itin dažnai pastebi originalumo trūkumą Lietuvoje. „Paslauga, produktas ar verslas gali būti panašus, bet vizija, misija ir filosofija turėtų būti išskirtinė, tam kad pritrauktumėte naujus klientus, verslo partnerius ir investuotojus“, – paaiškina specialistė.

Trečioji dažnai daroma klaida – įsivaizdavimas, kad verslą pavyks „išvežti“ vienam ant savo pečių. „Nežinau, kiek laiko reikėjo suprasti, kad galvojimas, jog galiu viską padaryti viena, yra klaida. Aš galiu truputį su socialiniais tikslais užsiimti, video nusifilmuoti, tekstą parašyti ir dar kažką susikurti, tačiau žmogus „orkestras“ neegzistuoja“, – įsitikinusi verslininkė. Juk nei vienas verslas nebuvo pastatytas vieno žmogaus. Sėkmingas verslas – tai komandinis darbas. Todėl ji pataria išsiaiškinti savo stipriąsias savybes ir į jas koncentruotis, o ten, kur kompetencijų trūksta – susirasti partnerius.

Verslo planas – ar jis reikalingas?

Apžvelgdama psichologines įtampas keliančius veiksnius, D. Valentė-Durrett pabrėžia perfekcionizmą, kuris tik lėtina verslo steigimo progresą. Pasak jos, turėti verslo planą yra gerai, tačiau dažniausiai realioje praktikoje nevyksta taip, kaip jame parašyta. Todėl svarbu suprasti, kad geri rezultatai ateina ne iš karto. Tai šlifavimosi procesas, kurio metu priimami tam tikri sprendimai ir analizuojama, ar veikia reklamos kanalai, ar tai atininka kliento poreikį, kas yra daroma ne taip ir panašiai.

Tačiau visai neturėti verslo plano, – specialistės nuomone, – irgi klaida, kadangi tai sutaupo nemažai laiko ir pinigų. „Dažnai manęs klausia: aš nežinau, ką rašyti verslo plane. Tai verslo planas ir yra rašomas tam, kad sužinotum,“ – akcentuoja specialistė. Visai nesvarbu, kokios jis bus apimties, svarbiausia, kad jame atsispindėtų reikalingiausi klausimai: būtų išsiaiškinami konkurentai, įsivertinamos galimybės, detaliau ir siauriau apmąstomi veiklos scenarijai. Kiekvienas skyrius jame turi būti aprašytas siauriau, apgalvotas ir „iščiupinėtas“.

Asmeninės savybės, kišančios koją

Kalbėdama apie asmenines pradedančiojo verslininko savybes, lyderystės bei augimo srityse konsultuojanti D. Valentė-Durrett pataria nepasimauti ant savo ego. Ego – tai savybė, kuri dažnai pakiša žmonėms koją, o empatija yra viena iš 10 reikalingiausių savybių sėkmingam lyderiui, vadovui. „Ego ir empatija vienas kitam prieštarauja, bet žmogiškumas atvers daug durų ir šiais laikais „superinė“ idėja bus nieko verta, be žmogiško elgesio, nes tie laikai, – kai automobilis ar vardinis rankinukas atlikdavo vaidmenį, – baigėsi “, – teigia specialistė, papildydama, kad dabar didžiausia valiuta yra reputacija. Pravartu įsidėmėti, kad su pozityviais žmonėmis ne tik maloniau bendrauti, tačiau tokie žmonės geriau priima sprendimus ir tobulina emocinį intelektą.

Septintąja dažnai daroma klaida D. Valentė-Durrett išskiria savęs lyginimą su kitais. „Būkime geriausia savo versija ir darykime tai, kas mums geriausiai sekasi“, – drąsina specialistė. Jos manymu, svarbiausia verslą pradėti iš meilės, o ne iš baimės. Žinojimas pačiam sau, kodėl pasirinktas būtent šios srities verslas, būtent tokiu būdu, veda į tiesesnį kelią sėkmės link.

Dalykai, kurių nevalia užmiršti

Verslo konsultantė atkreipia dėmesį, kad  šiais laikais klientų aptarnavimas yra naujasis marketingas, tad klysta tie, kurie šiai vietai skiria nepakankamai dėmesio. Matematika čia paprasta: jei patenkintas klientas pasidalina savo įspūdžiais su 12 žmonių, tai nepatenkintas klientas – su 31-32 žmonėmis. Kodėl žmonėms yra taip sunku dalintis gerosiomis patirtimis? Niekas nežino. Tačiau itin svarbu suprasti, kad nepatenkintas klientas yra geriausias mokytojas, padedantis išsiaiškinti, kurioje vietoje verslui reikia pagalbos.

Pradedančiam verslininkui itin svarbu būti visada pasiruošusiam augti kognityviniame lygmenyje. Kitaip tariant, klysta tie, kurie galvoja, jog jei verslas auga, nebereikia tobulintinti žinių ir įgūdžių. Pirmoje vietoje specialistė išskiria lyderystės įgūdžius, kuriuos tobulinant pravartu turėti mentorių ar gerą vadovą, kitaip tariant būti po gero lyderio sparnu. D. Valentė-Durrett pabrėžia, kad mokytis svarbu ne tik tai, kas liečia specialybę, bet ir tai, kas pačiam įdomu. „Būkite atviri naujovėms! Nenustebkite, nes naujovių bus daug.  Kažką reikės įdiegti savo versle, ką bus sudėtinga pritaikyti, bet būkit atviri, nes savo akimis pamatysite, kad tie dalykai yra reikalingi ir svarbūs“, – pataria specialistė.

Apibendrindama D. Valentė-Durrett mini, kad versle, – kaip ir gyvenime, – reikalingas balansas. Kokia yra mūsų būsena – tokie ir sprendimai. Sprendimai, kada neslegia rūpesčiai, yra patys geriausi, o balansas padės išugdyti nuojautą, kuri tarp top 10 šių laikų lyderių savybių. „Turėkite tikslus, nebijokite. Supraskite, kad viskam reikia laiko. Nesibaiminkite planuoti toli, nepraraskite galimybių, kurios dažniausiai ateina labai netikėtai“, – ragina D. Valentė-Durrett, papildydama, jog tikrai įmanoma įgyvendinti bet kokią svajonę, bet kokį verslo planą, jeigu jis teisingai sudėliotas.