Verslo centras ir toliau tęsia rubriką „Verslo centro svečiuose“. Šį kartą dalijamės pokalbiu su „Vienaragiai LT“ asociacijos vadove, paramos portalo „Aukok.lt“ bendraįkūrėja ir informacinių technologijų specialiste Inga Langaite. Trečiadienį, birželio 9 d., virtualaus susitikimo metu Inga atskleidė įvairias detales apie neseniai jos iniciatyva startavusią asociaciją, startuolių ekosistemą, supažindino, kas lemia jų sėkmę bei kaip tampama vienaragiais. 

Augančių vienaragių gretų link

Pasak Ingos, idėja suburti startuolius į atstovaujančią asociaciją sklandė jau kelis metus. Šių metų balandį asociacija „Vienaragiai LT“, pagaliau, pasirodė viešumoje, įsteigta septynių jau gana gerai žinomų įmonių. Narių gretos nuolatos pildysis: „Niekada nebuvo tokio užmanymo, kad tai bus kažkoks elitistinis klubas su keliais nariais. Šiuo metu jų yra daugiau ir kaip tik artimiausiomis dienomis paskelbsime apie naujus prisijungusius narius“, – teigia vadovė. Asociacijos tikslas – siekti, kad Lietuvoje atsirastų kuo daugiau vienaragių, kurių per šį dešimtmetį tikimasi bent dešimties. Šiam procesui yra svarbus startuolių ekosistemos aktyvumas – mainymasis patirtimi bei investicijos.

Startuolių ypatybės ir sunkumai

O kas gi tas startuolis? Šios įmonės, dažniausiai technologijų kompanijos, kuria produktus, su kuriais lengva plėstis į pasaulines rinkas. „Neretai startuolis pasiūlo naują veikimo būdą ir taip, kartais, netgi labai stipriai sukrečia tam tikras rinkas, nusistovėjusius verslo modelius“, – sako Inga, papildydama lietuviškais „Trafi“ bei „Vinted“ pavyzdžiais. Vis dėlto, išskirti sėkmingo startuolio svarbiausius bruožus nėra lengva, nes bendrą sėkmės mozaiką sudaro galybė veiksnių: atsiradimas tinkamu laiku tinkamoje vietoje, komanda, atkaklumas, verslo idėja, partneriai ir t.t.

Pasak I. Langaitės, technologijų rinkoje konkurencija yra arši – iš dešimties startuolių devyni užsidaro per pirmuosius metus. O sėkmė iš pirmo karto – labai reta išimtis. Ekspertė atskleidžia, kad vienas pagrindinių dalykų, galintis lemti startuolio sėkmę, yra atkaklumas. Apie startuolio steigimą svarstantiems studentams, ji pataria kaupti patirtį praktikuojantis – dalyvauti „hakatonuose“ ar kituose mokomuosiuose renginiuose.

Šviesi lietuviškų startuolių ateitis

Lietuvoje šiuo metu turime apie 700 startuolių, tarp kurių yra ir tokių gigantų kaip „Tesonet“, „Kilo.Health“, „Omnisend“. Tačiau iš jų kol kas tik vienas gali pasigirti vienaragio titulu – tai naudotų drabužių ir aksesuarų prekybos ir mainų platforma „Vinted“.

Susitikimo metu I. Langaitė atskleidė, kad startuolis oficialiai tampa vienaragiu jo vertei pasiekus 1 mlrd. JAV dolerių ir įvykus investavimo sandoriui užtvirtinti tą vertę. Turime ir antrąjį, neoficialųjį vienaragį – tai kibernetinio saugumo sprendimus kurianti įmonė „Tesonet“. Šios įmonės auga iš savo pelno ir išorinis investuotojas joms nėra reikalingas, todėl nerasime oficialiai užfiksuotos jų vertės. „Aš manau, kad mes esame labai gerose pozicijose. Iš tikrųjų, pasižiūrint į rinkos skaičius, sumokamus mokesčius, įdarbinamus žmonių kiekius, kryptis labai aiški – viskas auga: sumokami mokesčiai, apyvartos, žmonių kiekis“ , – stipriu startuolių augimu džiaugiasi Inga. Vienaragiu tapti gali prireikti vidutiniškai nuo 5-erių iki 7-erių metų, o kartais net iki 10. Viskas priklauso nuo jau minėtos ekosistemos, rinkos ir kitų aplinkybių.

Kviečiame išgirsti visą pokalbį su „Vienaragiai LT“ vadove Inga Langaite!

 

Informaciją paruošė Gytis Dubovikas,

Anglų kalbos ryšiams su visuomene II kurso studentas