Ko reikia jaunam žmogui, svarstančiam apie nuosavą verslą: idėjos, žinių, o gal motyvacijos? Su Kauno kolegijos Verslo centru ankstyvos verslo stadijos patirtimi pasidalinti sutiko Andrius Ratkevičius – vienas iš pripažinimą Lietuvoje ir pasaulyje pelniusio startuolio „Brite Drinks“ įkūrėjų.
Prieš ketverius metus efektyvesnę ir sveikesnę kavos bei energetinių gėrimų alternatyvą „Brite“ pasiūlę startuoliai Andrius ir Simas šiandien įsitikinę, didžiausia motyvacija jaunam žmogui įkurti verslą – tikėjimas savo idėja.
Žinios atkeliauja tada, kai jų reikia
Chemijos inžineriją Škotijoje studijavęs Andrius ir finansų bei ekonomikos mokslus Olandijoje krimtęs Simas, prieš pradėdami įgyvendinti savo idėją, nebuvo susidūrę nei su maisto pramone ir gamyba, nei su marketingu, juo labiau, logistika. „Tačiau didelė motyvacija sukurti produktą padėjo rasti minėtų sričių specialistus“, – teigia pašnekovas.
Idėja turi traukti investicijas
Jaunam žmogui, turinčiam idėją, bet neturinčiam suvokimo, kaip ją paversti verslu, Andrius negaili patarimų. Jis įvardija, kad geriausias kelias sulaukti išorinės pagalbos – visose šalyse įgyvendinamos skirtingų stadijų startuoliams skirtos programos, tokios kaip „Gazzele Accelerator“, kurių metu tereikia įtikinti idėjos potencialu. Jauno verslo įkūrėjas pažymi, kad vis dėl to sunkiausia pradedant verslą – pritraukti kapitalą: „Kad galėtume įrodyti paklausą, turėjome sukurti, pasigaminti ir rasti klientų pirmai produkto versijai be investuotojų pagalbos. Tam kol kas praleidome daugiausia laiko ir pastangų“.
Į ką svarbu atkreipti dėmesį dar prieš verslo steigimą? Andrius skatina generuoti tokias idėjas, kurios būtų patrauklios investuotojams ir pastebi, kad dažnai investuojama tik į kelias rinkas, todėl jas reikia išsiaiškinti jau iš anksto. „Idėjas verslams galima rasti įvairiuose JAV startuolių programose, rizikos kapitalo fondų portfeliuose. Galima pastebėti tokias tendencijas, jog idėjos iš JAV, dažnai po kelerių metų ateina į Europą“, – sufleruoja pašnekovas. O tiems, kurie jau turi verslo mintį, pataria neskubėti ir prieš tai išsiaiškinti jos potencialą – pasikonsultuoti su investuotojais.

Jaunimo maksimalizmas – teigiamas bruožas
Paklaustas, ar tai, jog jaunimo savybė norėti greitai, jau šiandien nėra akstinas, trukdantis versle, Andrius įsitikinęs – jaunimo maksimalizmas, norėjimas greitų rezultatų padeda išvengti konkurencijos rizikos, nes didžiausias ir stipriausias laimi.
„Pavyzdžiui, JAV į startuolius yra investuojama greičiau ir daugiau. Tokiu būdu greitai įsitikinama, ar idėja turi potencialo, ar reikia ieškoti kitos“, – pastebi pašnekovas.
Verslui pataria nesiskolinti
Dažniausia problema, dėl kurios „miršta“ startuoliai – kapitalo trūkumas. Būtent investuotojų paieška ir buvo daugiausiai laiko bei pastangų kainavusi sfera, steigiant startuolį „Brite Drinks“. Vis dėl to, Andrius jaunam verslui pataria kiek įmanoma ilgiau išlikti nepriklausomiems.
„Jei verslo augimo greitis nėra svarbiausias sėkmei, reikia rūpintis tik tvariu augimu“, – kalba jaunasis verslininkas, ir papildo, kad jei tai nėra įmanoma dėl finansavimo stokos, reikia pritraukti išorinio kapitalo. Būtent pradinėms verslo stadijoms Lietuvoje yra investuotojai verslo angelai (aukštas pajamas uždirbantis privatus asmuo, investuojantis į jaunas inovatyvias įmones), o vėlesnėms stadijoms (dažniausiai jau generuojant pajamas) – rizikos kapitalo fondai.
Visada atsiras skeptikų
Verslo pradžioje visada atsiranda tų, kurie netiki idėjos sėkme. Andrius sutinka, kad ne išimtis ir jų steigtas startuolis. Tačiau tai nesutrukdė įrodyti, jog idėja siūlyti gėrimą su nootropinėmis medžiagomis gali būti sėkminga. Didžiausią motyvaciją žengti į priekį verslininkas įvardija žmones, tikėjusius produkto idėja. „Akivaizdžiai matėme rinkoje skylę, kurią galėjome užpildyti. Vėliau, pirmi pardavimai suteikė dar daugiau pasitikėjimo, o dar vėliau pasikartojantys klientai galutinai įtikino, kad sukūrėme reikalingą produktą“.
„Startuolio kelyje stiprybę ir drąsą dažnai mažina rezultatų trūkumas, tačiau reikia nepamiršti ir apie pozityvius dalykus, būtent žvilgsnis pozityvia kryptimi mums padėjo nesiblaškyti ir tęsti projektą“ – drąsindamas jaunimą rinktis nuosavą verslą ir svarstydamas asmeninę patirtį, užtikrintai teigia Andrius.
Pagrindinė kliūtis – motyvacija
Kauno kolegijos Verslo fakulteto Verslo centro vadovė R. Bagočiūnaitė įsitikinusi, kad būtent motyvacija dažnu atveju tampa veiklos pradžia. „Bendraudama su jaunais žmonėmis pastebiu, kad pagrindinės kliūtys verslo kūrimo pirminėje stadijoje startuojant – baimė, nepasitikėjimas, apatiškumas“. Verslo ir darbo psichologė įsitikinusi, kad svarbu sudaryti visas sąlygas reikštis jauno žmogaus motyvacijai, jo nestabdyti.
R. Bagočiūnaitė entreprenerystę sieja su lyderyste. „Šiais laikais jau sakome, jog lyderiu gimti nereikia, galime to išmokti. Net neabejoju, jog yra gimusių tapti talentais, tačiau kai yra minėta motyvacija – mes perlipame savo baimes, pasiryžtame mokytis ir imtis veiklos.“ Todėl pašnekovė įsitikinusi, kad apie savo verslą galvojančiam jaunuoliui didelę įtaką turi skatinanti ir palaikanti aplinka.