{"id":21803,"date":"2022-10-24T14:12:42","date_gmt":"2022-10-24T11:12:42","guid":{"rendered":"https:\/\/www.kaunokolegija.lt\/vf\/?p=21803"},"modified":"2022-10-24T14:12:42","modified_gmt":"2022-10-24T11:12:42","slug":"penktaji-karta-surengtas-forumas-kalba-kultura-komunikacija-nuo-kalbos-kodu-iki-memu-magijos","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/www.kaunokolegija.lt\/vf\/penktaji-karta-surengtas-forumas-kalba-kultura-komunikacija-nuo-kalbos-kodu-iki-memu-magijos\/","title":{"rendered":"Penkt\u0105j\u012f kart\u0105 surengtas forumas \u201eKalba, kult\u016bra, komunikacija\u201c: nuo kalbos kod\u0173 iki mem\u0173 magijos"},"content":{"rendered":"
Jubiliejinis, penktasis, forumas \u201eKalba, kult\u016bra, komunikacija\u201c, kuriame sudalyvavo daugiau nei 100 dalyvi\u0173 \u2013 \u012fvyko. \u201eLankstus \u0161io renginio formatas kiekvienais metais tampa puikia galimybe dalytis mintimis, diskutuoti r\u016bpimais klausimas. Labai svarbu, jog \u0161iandieniniame, sud\u0117ting\u0173 \u012fvyki\u0173 pasaulyje, lieka vietos kalbai, kult\u016brai ir komunikacijai. Noriu pad\u0117koti forumo organizatoriams \u2013 Men\u0173 ir ugdymo fakulteto Kalb\u0173 centro vadovei Renatai Sedliorienei, Men\u0173 ir ugdymo fakulteto Men\u0173 akademijos vadovei dr. Ingai Valentinienei, Kauno kolegijos Verslo fakulteto Komunikacijos katedros ved\u0117jai Viktorijai Navickienei bei forumo moderatorei Mildai Rutkauskaitei\u201c, \u2013 skelbdama forumo prad\u017ei\u0105, sak\u0117 Men\u0173 ir ugdymo fakulteto dekan\u0117 Jolanta Bareikien\u0117.<\/p>\n
Kalbos kodai<\/strong><\/p>\n Vertybi\u0173 komunikacija<\/strong><\/p>\n Prane\u0161imu \u201eVertybi\u0173 komunikacija naujoje realyb\u0117je: apsimoka?\u201c forumo program\u0105 t\u0119s\u0117 Lietuvos komunikacijos asociacijos Tarybos nar\u0117, socialin\u0117s komunikacijos agent\u016bros\u00a0\u201eUgdanti komunikacija\u201c<\/a> \u012fk\u016br\u0117ja ir vadov\u0117, Kauno kolegijos Verslo fakulteto Komunikacijos katedros lektor\u0117 Karolina Bari\u0161auskien\u0117. \u201eKas yra vertybi\u0173 komunikacija ir kaip mes j\u0105 suprantame?\u201c, \u2013 retori\u0161kai klaus\u0117 lektor\u0117, \u2013 \u201eBendrame komunikacijos lauke yra i\u0161skiriami du laikotarpiai: iki pandemijos ir po pandemijos. Iki pandemijos, vadovo vaidmuo organizacijoje, \u012ftvirtinant tam tikras vertybes, buvo labai svarbus. Po pandemijos, prasid\u0117jus Rusijos karui prie\u0161 Ukrain\u0105, vertybes organizacijai prad\u0117jo diktuoti visuomen\u0117.\u201c Tai daro \u012ftak\u0105 ir \u012fprastoms komunikacijos taisykl\u0117ms perra\u0161yti, naujoms komunikacijos formoms kurti. \u201eOrganizacijoms tampa svarbu, kaip j\u0173 \u012fmon\u0117s reaguoja \u012f esam\u0105 situacij\u0105, o tai s\u0105lygoja vertybi\u0173 perkainojim\u0105. Unikalumas, geras kokyb\u0117s ir kainos santykis neb\u0117ra prioritetai. Organizacijos turi paisyti auditorijos vertybi\u0173, kadangi j\u0173 ignoravimas gali tur\u0117ti neigiamos \u012ftakos darbuotoj\u0173 lojalumui bei lemti finansinius nuostolius\u201c, \u2013 akcentavo K. Bari\u0161auskien\u0117. Bet, ar vertyb\u0117mis gr\u012fsta komunikacija apsimoka, o gal visgi reik\u0117t\u0173 gr\u012f\u017eti prie kainos ir kokyb\u0117s santykio? Pasak lektor\u0117s, organizacij\u0173 vadovai pradeda labiau gilintis \u012f vertybes, nes pamat\u0117, jog, ypa\u010d karo atveju, nebeliko vidurio linijos. Karo kontekste, tiek komunikuodama, tiek bendraudama su klientais organizacija turi tvirtai pasirinkti vertybin\u0119 pus\u0119.<\/p>\n Lietuvi\u0173 kalba<\/strong><\/p>\n Kalbos galia<\/strong><\/p>\n Forumo program\u0105 t\u0119s\u0117 k\u016brybinio ra\u0161ymo ir komunikacijos lektor\u0117 ir praktik\u0117, romano \u201eHomo Office\u201c autor\u0117\u00a0Ida Daiva Povilait\u0117<\/a> prane\u0161imu \u201eEiti kiaurai sienas\u201c. Kalba \u2013 kaip \u012frankis\u201c. \u201eKalba turi gali\u0105 keisti visuomen\u0119 \u2013 j\u0105 i\u0161laisvinti arba u\u017egrobti, pl\u0117sti arba i\u0161laikyti\u201c, \u2013 sak\u0117 lektor\u0117 ir praktik\u0117. Ta\u010diau, kad kalba \u012fgyt\u0173 tokias galias \u2013 ji turi tur\u0117ti id\u0117j\u0105. \u201eBendraudami \u017emon\u0117s vienas kito galvose kuria vaizdus, t. y. tolimesnes id\u0117jas, kurias reikia \u012fgyvendinti. Vedini t\u0173 id\u0117j\u0173 galime \u201eeiti kiaurai sienas\u201c. \u0160i fakt\u0105 patvirtina stipriausi lyderiai, puikiai pasinaudoj\u0119 kalbos fenomenu\u201c, \u2013 pa\u017eym\u0117jo I. D. Povilait\u0117. Pasaulio lyderiams pavyko savo kalbomis pasiekti minias d\u0117l to, jog j\u0173 vis\u0173 kalbos tur\u0117jo vien\u0105 labai svarb\u0173 komponent\u0105 \u2013 nuorod\u0105 \u012f geresn\u0119 ateit\u012f. \u201eLyderi\u0173 kalbos sklidinos vilties ir \u012fkv\u0117pimo, jos atspindi ir kuria nauj\u0105 tikrov\u0119. Puik\u016bs pavyzd\u017eiai yra Martino Liuterio Kingo kalba \u201eA\u0161 turiu svajon\u0119\u201c (angl. I Have a Dream<\/em>) ar Vistono \u010cer\u010dilio \u201eMes niekuomet nepasiduosime\u201c (angl. We Shall Never Surrender<\/em>)\u201c, \u2013 akcentavo I. D. Povilait\u0117.<\/p>\n \u012erankis, galintis keisti tikrov\u0119<\/strong><\/p>\n<\/a>Forum\u0105 prad\u0117jo Kauno kolegijos\u00a0Kalb\u0173 centro<\/a>\u00a0docent\u0117 dr. Rima Jasnauskait\u0117 kartu su\u00a0Kalb\u0173 centro<\/a>\u00a0lektore Asta Pukiene prane\u0161imu \u201eKult\u016bros kodai kalboje: i\u0161koduoti ar ignoruoti?\u201c. Kalba, kult\u016bra ir komunikacija yra tie elementai, kurie nuo \u0161iuolaikinio \u017emogaus, norin\u010dio matyti piln\u0105 j\u012f supan\u010dio, nuolatos besikei\u010dian\u010dio, pasaulio vaizd\u0105, yra neatsiejami. \u201eKalbos, kult\u016bros ir komunikacijos s\u0105veikavimas ir nedalomumas i\u0161silavinusiam \u017emogui yra itin reik\u0161mingas\u201c, \u2013 akcentavo doc. dr. R. Jasnauskait\u0117. Prane\u0161ime paai\u0161kinta skirtinga kult\u016bros kod\u0173 (aliuzij\u0173) kilm\u0117: istorin\u0117 (pvz.: Tarp judviej\u0173 jis pastat\u0117\u00a0Berlyno sien\u0105<\/em>), religin\u0117 (pvz.: Jis elgiasi kaip\u00a0gerasis samarietis<\/em>), mitologin\u0117 (pvz.: Kod\u0117l \u017ei\u016bri \u012f mane\u00a0Argo akimis<\/em>?), kult\u016brin\u0117 (pvz.: Jis tapo tarsi\u00a0Pikaso<\/em>), supa\u017eindinta kult\u016bros kod\u0173 atliekamomis \u2013 intertekstualumo, interpersonalumo, metatekstualumo, intratekstualumo, komunikacijos \u2013 funkcijomis. \u201eAr \u012fmanoma \u201enulau\u017eti\u201c visus kult\u016bros kodus? Skirtingos socialin\u0117s \u017emoni\u0173 grup\u0117s turi savo kult\u016brini\u0173 kod\u0173 arsenal\u0105, tod\u0117l \u017einoti vis\u0173 grupi\u0173 kodus yra ne\u012fmanoma. Be to, geopolitin\u0117 situacija, mokslo ir meno pasiekimai skatina nauj\u0173 kult\u016bros kod\u0173 atsiradim\u0105, tod\u0117l jie nuolatos kei\u010diasi\u201c, \u2013 sak\u0117 doc. dr. R. Jasnauskait\u0117. Lektor\u0117 A. Pukien\u0117 prane\u0161ime k\u0117l\u0117 klausim\u0105, ar kult\u016bros kodai \u0161iuolaikiniame gyvenime vartojami da\u017enai? Ie\u0161kant atsakym\u0173 buvo atliktas tyrimas, kurio pagrindinis tikslas buvo savaitra\u0161\u010dio \u201eThe Economist\u201c straipsniuose, kurie buvo ver\u010diami \u012f lietuvi\u0173 kalb\u0105 ir publikuojami \u017eurnale \u201eIQ Life\u201c, atrasti kult\u016brinius kodus, i\u0161siai\u0161kinant, kokius sprendimus \u2013 tiesioginio vertimo, standartizavimo ar lokalizavimo (pritaikymo prie kalbos, \u012f kuri\u0105 ver\u010diama), papildymo ar paai\u0161kinimo (i\u0161ple\u010diant ver\u010diam\u0105 kult\u016brin\u012f kod\u0105, j\u012f paai\u0161kinant ir padedant geriau suprasti kontekst\u0105), pakeitimo (kai bandoma surasti atitikmen\u012f gimtojoje kalboje) \u2013 pateikia vert\u0117jas, juos versdamas.\u00a0 Kalbos kodai \u2013 labai da\u017eni, o j\u0173 paie\u0161ka yra u\u017ekre\u010dianti, kadangi kod\u0173 atpa\u017einimas ir i\u0161kodavimas ne tik praturtina intelektualiai, bet ir suteikia pozityvi\u0173 emocij\u0173.<\/p>\n
<\/a>Valstybin\u0117s lietuvi\u0173 kalbos komisijos (VLKK) ry\u0161i\u0173 su visuomene atstov\u0117 Aurelija Baniulaitien\u0117 forume pristat\u0117 prane\u0161im\u0105 \u201eLietuvi\u0173 kalba vis dar madinga\u201c. \u0160iais metais yra \u017eymimas valstybin\u0117s kalbos statuso 100\u2013metis. \u201eValstybinei kalbai tai \u2013 daug ar ma\u017eai?\u201c, \u2013 forumo dalyvi\u0173 klaus\u0117 A. Baniulaitien\u0117, \u2013 \u201eLietuvi\u0173 kalba nu\u0117jo \u012fdom\u0173 ir duob\u0117t\u0105 keli\u0105. Ji \u2013 archaji\u0161ka, sud\u0117tinga, kartu, tai \u2013 moderni pasaulio kalba, pritaikyta i\u0161reik\u0161ti visas \u0161iandienos aktualijas.\u201c \u0160iuolaikiniai \u017emon\u0117s daug keliauja, studijuoja ar apsigyvena u\u017esienyje, naudojasi technologijomis, o tai daro \u012ftak\u0105 da\u017enai angl\u0173 kalbos vartosenai, kurios pasekm\u0117 yra vartojami anglicizmai. \u201eTaip pat atsiranda transkalbyst\u0117. Kuriasi specifin\u0117 socialini\u0173 tinkl\u0173 kalba\u201c, \u2013 vardijo VLKK ry\u0161i\u0173 su visuomene atstov\u0117, pabr\u0117\u017edama, jog ta kalba, kuria buvo kalbama ir ra\u0161oma prie\u0161 \u0161imt\u0105 met\u0173, ir ta, kuri\u0105 vartojame \u0161iandien \u2013 labai skirtingos. Kod\u0117l kalba taip greitai kinta? Nes tai lemiame mes \u2013 jos vartotojai. \u201eEsame labai k\u016brybingi. Tuo \u012fsitikinti galima atsidarius lietuvi\u0173 kalbos nauja\u017eod\u017ei\u0173 duomenyn\u0105<\/a>, kuris yra nuolatos pildomas. Jame fiksuojama, kaip kalba vystosi, kaip sukuriami nauji terminai, s\u0105vokos\u201c, \u2013 sak\u0117 A. Baniulaitien\u0117, pa\u017eym\u0117dama, jog duomenyne pateikiami \u017eod\u017eiai n\u0117ra priskiriami norminei leksikai, bet jie atskleid\u017eia, kad \u017emoni\u0173 i\u0161radingumui rib\u0173 n\u0117ra.<\/p>\n
<\/a>Vytauto Did\u017eiojo universiteto doktorantas ir d\u0117stytojas, Estijos meno akademijos (EKA) d\u0117stytojas, medij\u0173 specialistas ir tyr\u0117jas\u00a0Gytis Dovydaitis<\/a>\u00a0prane\u0161ime \u201eMem\u0173 magija: nuo juokelio iki tikrov\u0117s manifestavimo\u201c supa\u017eindino forumo dalyvius su sigilais (lot. sigillium<\/em>), memais, ir tuo, kas juos sieja. Sigilizmas tai \u2013 viena i\u0161 papras\u010diausi\u0173 ir efektyviausi\u0173 magijos form\u0173. Modernieji sigilai, kuriuos kuria \u017emon\u0117s, gali tur\u0117ti fizin\u012f, virtual\u0173 pavidal\u0105 arba egzistuoti tiesiog mintyse. \u017dodinis sigil\u0173 k\u016brimo metodas yra vienas i\u0161 populiariausi\u0173, bet nuo jo neatsilieka ir vaizdinis bei mantrinis. \u201eSigilas veikia kaip raktas \u012f \u017emogaus pas\u0105mon\u0119. Tai simbolis, kuriam kiekvienas i\u0161 m\u016bs\u0173 galime suteikti savo reik\u0161mes. Kuo sigilas pritraukia daugiau d\u0117mesio, tuo jis tampa galingesniu\u201c, \u2013 ai\u0161kino G. Dovydaitis, pabr\u0117\u017edamas, jog \u00a0\u012f vien\u0105 sigil\u0105 gali koncentruotis ne tik pavieniai asmenys, bet ir grup\u0117s \u017emoni\u0173. Sigil\u0173 pavyzd\u017eiais gali b\u016bti memai (angl. meme<\/em>), kuri\u0173 galia slypi tame, jog kiekvienas \u017emogus gali juos u\u017epildyti savo mintimis. Siedamas memus su sigilais, medij\u0173 specialistas ir tyr\u0117jas pasitelk\u0117 daugyb\u0119 kart\u0173 kopijuotos, imituotos, populiariosios kult\u016bros ikona tapusios varl\u0117s Pepe pavyzd\u012f (angl. Pepe the Frog<\/em>). \u201e2016\u2013\u0173j\u0173 JAV prezidento rinkimuose Pepe \u012fk\u016bnijo Donald\u0105 Trump\u0105 ir tapo neapykantos simboliu, suk\u0117lusiu netik\u0117t\u0105 efekt\u0105. Pepe gali b\u016bti interpretuojama kaip tikrov\u0119 manifestav\u0119s dalykas. Kad varl\u0117 l\u0117m\u0117 D. Trumpo pergal\u0119 teigti negalima, bet tikrai daug prie jos prisid\u0117jo. Politiko veidas tapo svarbesniu nei tai, k\u0105 jis kalba\u201c, \u2013 sak\u0117 G. Dovydaitis, \u2013 \u201eMemai yra \u012frankis, galintis keisti tikrov\u0119. Jie sukuria efekt\u0105 ir normalizuoja beproti\u0161kiausias id\u0117jas, kurios yra implantuojamos ir skleid\u017eiamos visuomen\u0117se, siekiant pakreipti j\u0173 m\u0105stym\u0105 tam tikra linkme.\u201c<\/p>\n